fredag 9. mars 2012

Kultur langs Akerselva

Akerselva:
Akerselva er hovedstadens elv.  Den starter ved Maridalsvannet og renner ut i Oset ved Bjørvika.  Siste del av elva ble på 1960-tallet lagt i rør. Elva er 8,2 km og har et fall på 149 meter.
På 1800 og 1900 tallet var det mye industri langs leva. Dette gav mye utslipp og gav Akerselva et dårlig rykte. Ordfører Carl Jeppesen som var ordfører i Oslo i 1917 sa følgende om elva: «Elven er blitt en heslig rynke i byens ansikt, mens den burde være et smilebånd».
På revyscenen fikk Akerselva en sang: “Akerselva du gamle og grå...”
Etter mye arbeid og rensing av elva er Akerselva nå en elv som er ren og fin. Den kalles “ Oslos grønne lunge”.
Elva har vært og er en viktig del av Oslo. Langs hele Akerselva har det vært industri av ulik art.

·         Tømmerfløting

·         Nydalen Company

·         Christiania Spikerverk

·         Bjølsen Valsemølle

·         Lilleborg Fabrikker

·         Myrens mekaniske verksted

·         Hjula Bomuldsveveri


                                                           Sara Winchester.



Vi var på tur langs Akerselva. Jeg tok bildet der. Jeg så gamle hus, et hus var fra 1780 årene. Jeg så en bondegård, heter Vøyenvollen gård. Gården er fra ca. 1680 årene.
Jeg så grafitti på muren under elva. Jeg syntes det er stygt med grafitti. Jeg så flere ender som svømte i elva.
Vi gikk fra Sagene til Cuba.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar